dag 18 maart 9 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van peterenjosje - WaarBenJij.nu dag 18 maart 9 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van peterenjosje - WaarBenJij.nu

dag 18 maart 9

Door: pz

09 Maart 2017 | Australië, Brisbane

Brisbane is zoals eerder gezegd een fraai gelegen stad aan de rivier met dezelfde naam. Een ideale plek voor een strafgevangenis, zo begon het. En nu een straatbeeld meg heel veel jongeren van aziatische kom af. Opmerkelijk dat chinezen al in de 19e eeuw hier actief werden en slachtoffer werden van raciale blanke tegenstanders. Nu lopen deze jongeren in grote getale hun studies te doen naast baantjes in de horeca of retail. Om de dna van Brisbane beter te begrijpen doken we city hall in. Een gemeentehuis, mudeum, bell tower alles in een. En dan kom je de politiek correcte geschiedschrijving tegen: ja de aboriginals waren hier al 45.000 jaar en de blanken hebben hen weinig discreet behandeld. Gelukkig was er de rivier, die met regelmaat te maken heeft met gigantische regenbuien en floodings veroorzaken van enige meters hoog. Logisch dus dat de goden van de aboriginals de blanken probeerden te verzuipen in deze floodings. Veel hielp dat niet. En dankzij de immigranten en 300.000 soldaten in wereldoorlog2 verandere Brisbane tot een grote multiculturele stad. Wij zijn dus allemaal Brisbane, is het logo. Eigenlijk omdat iedereen van elders komt. Het gemeenschapsgevoel wordt versterkt door rugby, cricket een zeer aangenaam klimaat en de erkenning dat de aboriginals de eerste waren.
Onze dna analyse sloten we hiermee af en togen naar de rivier, namen een catamaran, citycat, en lieten ons 3 uur vervoeren van kilometers stroomopwaarts tot kilometers stroomafwaarts. Sinds mijn tweedaagse hier in 1997 is de stad geweldig gemoderniseerd, voorzien van skyscrapers en een slimme infrastructuur. En wat kun je dan hier na afloop van deze trip hetbeste doen? Een bord Nepalese HImalya curry met lamsvlees voor mij of een thaise wok met gamba's en kip voor Josje. En zo zorgen onze aziatische invaders voor een geweldige keuken in Brisbane.
Morgenvroeg naar Melbourne!

• 09 Maart 2017 - 12:44

Mare-Claire:

Goeie reis naar Melbourne ! Kan ik jullie ergens bereiken ? Hoe laat denken jullie te vertrekken naar RI ?! Tot snel!

• 10 Maart 2017 - 08:19

Marie-Claire Zuurbier:

Morgen Spaanse paella ! En we sluiten het weekend af met een Aussie barbie !!!